Moving you forward
0174 350 350 Vacatures14

27 oktober 2022 | Blog

De 'drive' van onze adoptie-consultants: ''ICT moet vóór je werken, niet tégen je...''

Onze adoptieconsultants hebben maar één doel: jouw organisatie en je medewerkers verder helpen met ICT die voor je werkt. “Elke dag ziet er anders uit”, zeggen Manon en Robert. “Het is topsport om snel tussen de verschillende situaties te schakelen. Maar mensen verder helpen, geeft veel energie!” Terwijl Manon taart bestelt voor een organisatie dat live gaat met Microsoft 365, verzendt Robert het nieuwe adoptie-aanbod naar zijn Sales-collega’s. Daarna buigen ze zich samen over een adoptievraag van een klant.

Ons team adoptieconsultants is intussen meerdere collega’s sterk. Robert Panhuyzen is er vanaf het eerste uur bij. Hij vertelt: ''De groei van ons team laat precies zien hoe belangrijk adoptie is bij de overstap naar Microsoft 365 en werken in de cloud. Vroeger kwamen wij met een enkele training achteraan in de keten, na de techniek. Nu begeleiden we klanten van A tot Z. We zitten met hen aan tafel, denken mee in hun processen en kijken wat er nodig is om die te verbeteren: hoe wil je Microsoft 365 gaan gebruiken, hoe is je organisatie ingericht, wat betekent dit voor werken met Teams, enzovoorts. Dat bespreken we vervolgens met onze technici die de moderne werkplek uitrollen en inrichten. Hierdoor is het resultaat veel sterker'' weet Robert. ''De kracht van onze adoptie-trajecten is, dat ICT ook écht voor mensen gaat werken.''

Werk jij binnenkort samen met Robert? 

Adoptie & Change Consultant

Mét adoptie loopt het als vanzelf 

In een adoptie-traject worden eerst key users getraind. Met hun feedback worden er vervolgens trainingen aan de verschillende gebruikersgroepen gegeven. Na de live-gang – met taart! – zijn de adoptieconsultants fysiek aanwezig om bij iedereen te checken of men nog ergens tegenaan loopt. ''Want pas als je ermee werkt, komen de konijnen uit de hoed,'' lacht Robert. Hij benadrukt het verschil met organisaties die niet voor adoptie kiezen. ''Zonder adoptietraject is het alleen techniek. Dan verloopt de overstap naar de moderne werkplek stroef. Mét adoptie zie je hoe het als vanzelf gaat lopen in een organisatie, en zijn klanten ook veel tevredener.''

Het kan vaak zóveel makkelijker

''Er is natuurlijk geen goede of slechte manier van werken met Microsoft 365,'' zegt Manon Burghgraaff. ''Maar het kan vaak zóveel makkelijker.'' Zij is meerdere dagen per week op locatie bij een klant voor een Adoptie as a Service-traject (AaaS). ''Samen met de opdrachtgever kijken hoe we medewerkers nog verder vooruit kunnen helpen. Hoe we verbeterslagen kunnen maken. Bijvoorbeeld met eenvoudige toepassingen als Planner voor projecten, To Do voor taken en Power Automate voor het automatiseren van ondersteunende processen.'' Maar er is nog wel een wereld te winnen, denkt Manon: ''Digitaal vaardig zijn en blijven staat niet hoog op de agenda. Als systemen werken, vindt men het al snel goed. Maar mensen moeten er natuurlijk wel efficiënt en veilig mee kunnen blijven werken. Vooral dat laatste – veilig werken – is steeds opnieuw aan de orde. En daar draait Adoptie-as-a-Service om: mensen aangehaakt houden, bijschaven als men dreigt te verslappen, nieuwe dingen bijleren en bewust blijven. Kortom: verbeteren én onderhouden.''

Word jij onze nieuwe Microsoft 365 trainer?

Prachtig als het kwartje valt

Het aantal adoptietrainingen en AaaS-trajecten is al niet meer te tellen. Meestal op locatie en soms in de mooie ruimte #Kennisdelen van ons pand in Wateringen. ''Tijdens het kennismakingsrondje zeggen medewerkers vaak dat ze al veel met Teams werken, voor videobellen en zo,'' vertelt Robert. ''Het geeft echt een kick om ze te laten zien wat er nog meer kan, om hun manier van werken naar een hoger niveau te tillen en als je ze daar enthousiast voor kunt krijgen. Altijd leuk als dat gelukt is.'' Manon vult aan tot besluit: ''Je kunt zo fijn en makkelijk werken met Microsoft 365. Er is zoveel uit te halen. Het is prachtig als dat kwartje valt bij mensen. Als ze zeggen: ‘O, dat is handig’ en als je ze dus echt vérder hebt geholpen.''

 

Advies op maat 

Heb je een vraag of behoefte aan deskundig advies? Laat het ons weten. Onze specialisten staan voor je klaar.