Moving you forward
0174 350 350Contact

Klantcase | Ter Laak Orchids

Ter Laak Orchids zet stap vooruit met Microsoft 365 inclusief adoptietraject

Zo’n 8,5 miljoen orchideeën worden er jaarlijks geteeld door familiebedrijf Ter Laak. Met ongeveer 250 medewerkers is de teler constant bezig met de doorontwikkeling van de plant en innovatieve technieken. Betrouwbare en veilige ICT speelt hierbij een belangrijke rol. Zowel voor de robotisering in de kassen als voor het efficiënt samenwerken. Onlangs heeft Ter Laak een succesvol adoptietraject afgerond na de implementatie van Microsoft 365.

Betrouwbare ICT als backbone

Al ruim 15 jaar werken Ter Laak en Venéco samen op ICT-gebied. “Venéco heeft voor ons de hele ICT-infrastructuur opgezet”, vertelt John Barendse, CFO bij Ter Laak. “Van computers en printers tot de werkplekken en het netwerk. We werken inmiddels zoveel mogelijk in de cloud, maar hebben ook fysieke servers nodig voor onze robotisering op de werkvloer. Dat zowel de hardware als software goed blijft werken, is essentieel. Als onze robots uitvallen, kunnen ook onze medewerkers niet verder met hun werk. Daarom hebben we snelle en vooral betrouwbare automatisering nodig en daar zorgt Venéco voor.”

Overstap naar Microsoft 365

Om efficiënter en veiliger samen te werken, is Ter Laak overgestapt op Microsoft 365. John: “Voorheen communiceerden we vooral via mail, WhatsApp en telefonisch en hadden we documenten lokaal opgeslagen. Maar we wilden onze communicatie centraliseren en beter beveiligen. Zeker nu collega’s meer vanuit huis werken. Tijdens één van de strategische overleggen met onze accountmanager vanuit Venéco kwamen we in gesprek over de mogelijkheden van zo’n moderne werkplek. We vonden in Microsoft 365 dé oplossing.”

Adoptietraject voor succesvolle implementatie

Naast het implementeren van de technologie, was Ter Laak zich bewust van de medewerker als cruciale factor voor het succes van efficiënt en veilig samenwerken. Daarom werd een adoptietraject opgezet. “Samen met Venéco hebben we eerst uitgezocht welke training past bij welke groep medewerkers”, vertelt Raymond van Velthoven, systeembeheerder bij Ter Laak én projectcoördinator van het Microsoft 365-project. “De staf gebruikt Teams vaker dan iemand die vooral in de kas aan het werk is. In totaal hebben we voor acht groepen een training op maat verzorgd over het gebruik van Microsoft 365 en Teams.”

Onze aanpak

Begeleiding tijdens het traject

“Bij specifieke vragen kwam adoptieconsultant Robert Panhuyzen nog een keer langs om het een en ander uit te leggen”, vervolgt Raymond. “Ook waren er vragenuurtjes om onze medewerkers weer op weg te helpen. In het begin was het vooral belangrijk om onze collega’s mee te nemen waarom we hebben gekozen voor Microsoft 365. En ze moesten natuurlijk leren werken met de nieuwe technologie. Robert heeft ons hierin goed en altijd enthousiast in begeleid.”

Positieve feedback op nieuwe werkwijze

“We hebben de implementatie en adoptie gefaseerd aangepakt; afdelingen gingen stap voor stap over”, vertelt Raymond. “Een nieuwe werkwijze is natuurlijk voor iedereen even wennen en we hebben onze collega’s na de training best vrijgelaten in het werken met Microsoft 365. De feedback die we nu krijgen? Dat het handig is dat bestanden gecentraliseerd zijn, communicatielijnen korter worden en dat het nu makkelijker is om thuis te werken. Voor ons is het fijn dat we meer grip hebben op veilig werken. We willen nog meer aandacht geven aan cybersecurity, bijvoorbeeld met een security awareness training.”

Venéco en Ter Laak: samen vooruit

John: “Venéco is een verbindende factor tussen al onze ICT- en automatiseringspartners. Natuurlijk lopen we weleens tegen iets aan, maar we blijven altijd samen in gesprek en Venéco is sterk oplossingsgericht. “De lijnen zijn kort, we communiceren inmiddels efficiënt via Teams”, vult Raymond aan. “Een-op-een contact is tijdens een implementatie erg belangrijk en dit gaat hartstikke goed, wat de samenwerking erg prettig maakt.”

De pay-off van Ter Laak is ‘Moving forward’ en die van Venéco ‘Moving you forward’. “Dit geeft al aan wat een goede match we zijn”, vindt John. “We staan nooit stil, zijn altijd bezig met het ontwikkelen van de organisatie en leggen de lat steeds hoger. Venéco deelt hun kennis op het gebied van technologie, adoptie en security met ons. Dat waarderen we. Want ieder bedrijf kan computers en een netwerk leveren, maar wat we vooral nodig hebben, is een leverancier die met ons meedenkt. In oplossingen en strategie. Daarom is Venéco zo'n belangrijke partner voor ons.”

Meer klantcases

Klantcase | Koninklijke Van Twist

Klantcase | Koninklijke Van Twist

Lees meer
Klantcase | TFC

Hoe hebben we TFC vooruit geholpen?

Lees meer
Klantcase | PSV

Connectiviteit, netwerk en telefonie voor PSV

Lees meer