Moving you forward
0174 350 350Contact

13 februari 2024 | BLOG

Dit is wat je moet weten over zero trust

Als ondernemer is niet alleen je connectiviteit van cruciaal belang; ook de beveiliging van bedrijfs- en klantgegevens verdient aandacht. Beide onderwerpen zijn nauw met elkaar vervlochten. Met het toenemende aantal cyberdreigingen en datalekken is een robuuste securitystrategie belangrijker dan ooit. Een strategie die de afgelopen jaren aan populariteit heeft gewonnen, is zero trust.

De wereld verandert snel

dat vraagt om een partner die met je meedenkt

Zero trust is een beveiligingsmodel dat ervan uitgaat dat geen enkele gebruiker of apparaat standaard kan worden vertrouwd, zowel binnen als buiten het netwerk van de organisatie. Het omvat de implementatie van verschillende beveiligingsmaatregelen en -controles om de eigendommen van de organisatie, waaronder gegevens, toepassingen en systemen, te beschermen tegen ongeoorloofde toegang of cyberaanvallen en daarmee onder meer je connectiviteit te blijven waarborgen.

Dit is wat ondernemers moeten weten over het implementeren van zero trust:

1. Breng alle bedrijfsmiddelen in kaart

De eerste stap bij het implementeren van zero trust is het identificeren en categoriseren van al jouw bedrijfsmiddelen. Dit omvat alles, van de apparatuur die werknemers gebruiken tot klantgegevens en kritieke bedrijfsapplicaties. Door alle assets in kaart te brengen, is het eenvoudiger om te bepalen welk toegangsniveau elk bedrijfsmiddel vereist, en welke passende beveiligingscontroles dus noodzakelijk zijn.

2. Zorg voor sterke authenticatie- en toegangscontrole

Een van de belangrijkste uitgangspunten van zero trust is het implementeren van sterke authenticatie- en toegangscontroles. Dit omvat multi-factor authenticatie, op functie en rol gebaseerde toegangscontrole en de toegang met minimale rechten. Multi-factor authenticatie voegt een extra beveiligingslaag toe door gebruikers te vragen meerdere vormen van identificatie op te geven, zoals een wachtwoord en een vingerafdruk. Toegangscontrole die gebaseerd is op de rol van een werknemer binnen het bedrijf, zorgt ervoor dat gebruikers alleen toegang hebben tot de middelen en gegevens die zij nodig hebben om hun werk te doen, terwijl toegang met minimale privileges ervoor zorgt dat ze niet bij middelen kunnen die ze niet nodig hebben om hun taken uit te voeren.

3. Gebruikersgedrag monitoren en analyseren

Een ander belangrijk aspect van zero trust is het monitoren en analyseren van het gedrag van gebruikers op het bedrijfsnetwerk. Door slimme technologie te gebruiken om patronen te herkennen, kan mogelijk verdachte activiteit, die kan duiden op een mogelijke inbreuk op het netwerk, in een vroeg stadium worden herkend en gestopt. Er zijn speciale tools voor het monitoren van activiteit op het netwerk, maar dit kan vaak ook als dienst (managed detection and reponse) bij verschillende IT- of securitypartners worden afgenomen. 

4. Versleutel gevoelige gegevens

Het versleutelen van gevoelige gegevens is een andere belangrijke stap bij het implementeren van zero trust. Hierbij worden gegevens gecodeerd, zodat ze alleen toegankelijk zijn voor bevoegde gebruikers met de juiste sleutel om de data weer zichtbaar te maken. Encryptie is vooral belangrijk voor gevoelige gegevens zoals privacygevoelige informatie van klanten of vertrouwelijke bedrijfsgegevens.

5. Systemen voortdurend bijwerken en patchen

Tot slot is het cruciaal om systemen continu bij te werken en te patchen om ervoor te zorgen dat ze veilig en up-to-date zijn. Het uitvoeren van beveiligingspatches en updates voor toepassingen, besturingssystemen en firmware, op het moment dat ze beschikbaar worden gesteld door leveranciers, is van groot belang. Wanneer je dit namelijk niet doet, kunnen cybercriminelen je systemen aanvallen via die bekende beveiligingsproblemen.

Het implementeren van zero trust kan overweldigend lijken, vooral voor ondernemers met beperkte middelen. Maar met de implementatie van zelfs maar een aantal van de bovenstaande maatregelen kun je de beveiliging van jouw organisatie al een heel eind verbeteren. Je wilt immers niet het risico lopen dat je organisatie door een cyberaanval stil komt te liggen en je connectiviteit gecompromitteerd wordt. Door een proactieve benadering van beveiliging kun je je bedrijf en klantgegevens beschermen tegen cyberdreigingen en ervoor zorgen dat jouw bedrijf veilig blijft met het oog op de steeds veranderende beveiligingsrisico's.

Wil je meer weten over hoe je zero trust voor de beveiliging van jouw bedrijf kunt inzetten? 

Maak je organisatie weerbaar door deze 5 stappen