15 tips voor comfortabel en veilig samenwerken vanuit huis

15 tips voor comfortabel en veilig samenwerken vanuit huis

In en rond Venéco

In en rond Venéco

15 tips voor comfortabel en veilig samenwerken vanuit huis

Eerst was het een ‘trend’, toen werd het door corona een noodzaak, en nu wordt het in veel organisaties structureel beleid: (gedeeltelijk) thuiswerken. Tijd dus om het comfortabel en veilig samenwerken met collega’s vanuit huis nog eens tegen het licht te houden en aan te passen waar nodig.

  1. Kies – waar mogelijk – een plek in je huis die je prettig vindt, die echt jóuw werkplek is, met misschien wat persoonlijke spullen. Plaats er een voorwerp (schilderij?) met felle, vrolijke kleuren. Dat helpt je bij je focus en concentratie. En zorg voor een goede ergonomie, door je bureau, stoel en laptop/computer goed op elkaar af te stemmen.
  2. Let goed op dat je omgeving niet op je scherm met je mee kan kijken; niet over je schouder, maar ook niet door een raam.
  3. Houd je werk persoonlijk en collegiaal; doe zoveel mogelijk telefoongesprekken en vergaderingen met beeld.
  4. Maar áls je videobelt of -vergadert via Teams zorg dan dat niemand kan meeluisteren; gebruik ‘oortjes’ of een headset. Zet ook slimme apparaten/applicaties in je omgeving, – zoals als Google Home, Alexa, Siri – uit. Dan kan er ook niet ‘per ongeluk’ worden meegeluisterd.
  5. Laat je huisgenoten géén gebruik maken van de hardware die je van je werkgever hebt gekregen; en als je even van je werkplek wegloopt, vergrendel dan je laptop/scherm.
  6. Werk altijd via een beveiligd Wifi-netwerk. Controleer thuis nog eens de internetaansluiting en wifi-router. Verouderde routers zijn minder veilig.
  7. Werk alleen via de VPN-verbinding van je werkgever om bestanden te delen, om op de server of in de cloud te komen.
  8. Gebruik alleen sterke wachtwoorden. Maak eventueel nieuwe (en doe dit regelmatig). Maak liever een lang dan kort wachtwoord. Maar zorg dat je het gemakkelijk kunt onthouden; kies bijvoorbeeld een zin uit een lied of film.
  9. Gebruik altijd Multifactor Authenticatie (zoals bijvoorbeeld een combinatie van een wachtwoord en een pincode naar mobiel).
  10. Sla bestanden en documenten nooit lokaal op je computer op, maar uitsluitend op een beveiligde cloudlocatie zoals SharePoint. Dan blijven je data bewaard, ook bij verlies of diefstal van je computer, of na besmetting met ransomware.
  11. Onderzoek de mogelijkheden van een ‘locker’ of beveiliging voor je lokale schijf, zodat ook privé-informatie niet verloren kan gaan.
  12. Zorg dat altijd de laatste updates geïnstalleerd zijn van het besturingssysteem, van antivirusprogramma’s, van de Office 365-apps en van de browser.
  13. Download geen eigen apps, programma’s of software. Gebruik alleen degene die je van de werkgever hebt gekregen. Werkt iets niet of wil je iets anders, neem dan contact op met je leidinggevende of met de IT-afdeling van je organisatie.
  14. Signaleer je iets verdachts, bijvoorbeeld ineens veel popups, vreemde mailtjes of wordt je computer trager? Neem dan direct contact op met de IT-afdeling van je organisatie, zodat ze stappen kunnen ondernemen en eventuele schade kunnen voorkomen.
  15. Met het thuiswerken is ook de cybercriminaliteit toegenomen. Maak de volgende stappen tot een tweede natuur:
  • Klik nooit op een bijlage die je niet had verwacht; ook niet als deze van een bekende komt. Neem altijd even contact op met de verzender om het te verifiëren.
  • Klik nooit op een link in een e-mail als je wordt gevraagd om je bij een website aan te melden. Type in een nieuw venster de url in en kijk of deze beveiligd is ((https://).
  • Krijg je een onverwacht telefoontje van bijvoorbeeld Microsoft of de IT-afdeling van je bedrijf? Vraag dan naar de naam, hang op en bel terug. Dan weet je of het telefoontje veilig was. Microsoft belt nooit rechtstreeks!
Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!