Moving you forward
0174 350 350

Klantcase | Amsterdam Skills Centre

ASC wil voor samen innoveren bij opleiding medisch specialisten

In 2019 opende het Amsterdam Skills Centre (ASC) onder veel belangstelling zijn deuren. Zelfs premier Rutte en burgemeester Halsema kwamen kijken. Het ASC is een innovatief trainingscentrum voor medisch specialisten van over de hele wereld. In deze bijzondere omgeving mogen wij hun ICT-partner zijn. Een verhaal over innovatie, kennis en kennisoverdracht.

Het kost gemiddeld 30.000 trainingsuren ‘on the job’ (14-16 jaar) om een medisch specialist op te leiden tot zelfstandig chirurg. Dat moet met moderne ICT-technieken efficiënter en kosteneffectiever kunnen, dacht men. Zo ontstond het Amsterdam Skills Centre, een samenwerking tussen het Amsterdams UMC en Stryker, een toonaangevend leverancier van medisch-technische (operatie) apparatuur.

Ambities

Kerri Colman, als Business Developer bij het ASC verantwoordelijk voor ICT, vertelt: ‘Wij bieden duizenden medisch specialisten uit zo’n 60 verschillende landen een ‘New Way of Learning’. Op 12 hypermoderne operatietafels kunnen chirurgen in een veilige omgeving trainen, voor ze in ‘real life’ moeten opereren: via digitale technieken en op lichamen die ter beschikking zijn gesteld van de wetenschap. We willen het beste opleidingscentrum ter wereld te worden. Daarnaast ontwikkelen we een opleiding voor het trainen van chirurgen uit minder-ontwikkelde landen. Zodat zij hun collega’s in eigen land kunnen trainen. Daardoor krijgen steeds meer mensen in de wereld toegang tot een basisvorm van chirurgie.’

'One of the team'

ICT is cruciaal bij deze kennisoverdracht, maar juist daar lagen nog uitdagingen. ‘Trainingskandidaten kijken naar livestreams vanuit ziekenhuizen voor ze zelf aan de slag gaan. Alles wordt opgenomen, opgeslagen en hergebruikt als trainingsmateriaal; gevoelige data waarvoor een waterdicht back up-plan noodzakelijk is,’ vertelt Bart de Jongste die vanuit ons erbij betrokken is. ‘De ICT-infrastructuur moet dus feilloos werken. Je kunt niet 90 chirurgen van over de hele wereld invliegen en naar een scherm laten kijken waar niets gebeurt. ASC zocht daarom een partij die zowel netwerkbeheer als werkplekbeheer kon doen. Wij hoorden dit en stapten erop af.’ Kerri vervolgt: ‘We hebben nu één aanspreekpunt. Dat is snel, efficiënt en kosteneffectief. Bovendien voelt Venéco echt als ‘one of the team’, prettig in de omgang en goed aanspreekbaar.’

Microsoft 365 als basis

De ASC-werkplekken zijn ingericht met Microsoft 365. Deze cloudoplossing heeft zoveel functionaliteiten dat iedere sector er optimaal gebruik van kan maken. ‘Wij zien in de praktijk veel van wat wel en niet goed gaat, bijvoorbeeld met synchronisatie of mappenstructuur,’ vertelt Bart. ‘Wij beginnen dus met luisteren en begrijpen hoe de klant wil dat de processen lopen. Daarna zorgen we dat de infrastructuur feilloos werkt en dat de cloud efficiënt is ingericht. Ten slotte trainen we de eindgebruikers in een optimaal gebruik van Microsoft 365.’

Lees hier alles over ons adoptieprogramma en trainingen. 

Adoptie & Training

Samen innovatief blijven

Het ASC wil als trainingscentrum vooroplopen in de wereld; de ICT moet daarbij aansluiten. Kerri: ‘Nadat het fundament ‘up & running’ is, kijken we wat er verder nog geoptimaliseerd kan worden, zoals het automatiseren van de catering of van het reserveren van operatiekamers. Daarnaast willen we onze ‘learning platforms’ verbeteren.’ Daar heeft Bart een verrassende aanvulling op. ‘Bij een hardware leverancier zag ik een Virtual Reality backpack voor het trainen van mensen die in een printstraat werken; zij kunnen dan thuis met een VR-bril oefenen. Dit soort technieken staat nu nog ver af van de operatiekamer, maar in de toekomst kunnen we hier zeker aan denken. Als je de beste wil zijn, moet je vooruitdenken. Dat hebben ASC en wij gemeenschappelijk!’