‘Wat je zoekt is een ICT-partner die hetzelfde moderne denken deelt, die je vooruithelpt en ook zegt wat je misschien fout doet.’ Daarom sloot Jaap Vreeken van logistiek dienstverlener Martson een samenwerkingsovereenkomst met Venéco, nadat Martson als zelfstandig transportbedrijf ging opereren. ‘Sindsdien is de hele ICT aangepast, ook de telefonie. Een stap die je misschien maar eens in de 10 jaar doet,’ aldus Jaap.
Martson | De moderne werkplek
Dankzij onze ICT kunnen de wagens van Martson altijd door

Wie is Martson
Martson is een logistiek dienstverlener met expertise in drie domeinen: zeecontainervervoer, bulktransport en pallettransport. Het bedrijf beschikt over een team van meer dan 100 medewerkers en een wagenpark met 75 wagens. ‘In ons ‘hoogseizoen’, het voorjaar, sturen we zelfs het dubbele aantal aan,’ zegt Jaap. Het Transport Management Systeem (TMS) vormt het hart van het bedrijf. Het merendeel van de orders, meer dan 95%, wordt digitaal ingediend, meestal op basis van bestaande gegevens. Van daaruit geven de planners instructies aan de chauffeurs, die hun opdrachten via hun boordcomputer ontvangen en voortdurend in verbinding staan met het TMS, waardoor de status van elke vrachtwagen te allen tijde beschikbaar is. Zodra de chauffeurs hun vracht hebben afgeleverd, worden de documenten ondertekend, gescand en direct toegevoegd aan het digitale dossier in het TMS. ‘Een enkele klant heeft zelfs real time de beschikking over deze documenten en zíjn klant ook,’ vertelt Jaap trots. ‘Het draait allemaal om de koppelingen.’
Afhankelijk van ICT
‘Het is een complex gebeuren, waarbij we afhankelijk zijn van ICT,’ vervolgt Jaap. ‘Bij een storing staan niet alleen onze wagens stil, maar kunnen wij ook ónze klanten niet ontzorgen. Venéco kwam met een goed plan, dat vanaf begin 2022 vol gas is uitgerold.’ Zo zorgden wij voor stabielere en snellere verbindingen. En voor zware laptops voor de planners die het dataverkeer goed aan kunnen. Daarnaast verzorgden wij ook de Moderne Werkplekken met werken in de cloud en trainde we de key users. Die namen vervolgens hun collega’s mee in het nieuwe werken. En voor een extra beveiligde werkomgeving. ‘Op een bepaald moment zei Venéco: weet je wel dat de achterdeur van je systemen wagenwijd openstaat?’ vertelt Jaap. ‘Daar werd ik nogal onrustig van. Sindsdien is alles dichtgezet en hebben we security tot op een hoog niveau doorgevoerd. Nu leggen we ook de telefonie bij Venéco. Alles in één hand werkt toch het best.’
Meer weten over de moderne werkplek?
Lees hier meer!
‘Er wordt altijd een oplossing gevonden’
‘Met een vloot van zoveel wagens zijn data heel belangrijk,’ besluit Vreeken. ‘Dan kun je niet meer op je gevoel sturen of zien waar het niet goed gaat. Venéco monitort 24/7 onze datastromen, of er geen gekke dingen gebeuren. Als de verbinding met de boordcomputers onverhoopt hapert, weten ze waar ze moeten zoeken – daar wil je zelf geen verstand van moeten hebben. Alle medewerkers kunnen met iedere vraag terecht bij de Servicedesk, er wordt altijd direct gereageerd en altijd een oplossing gevonden. Als wij een issue hebben, kunnen we sparren en als iets niet kan, zeggen ze het ook. Zo’n partner zoek je. Tijdens mijn vakantie in Frankrijk moest ik tóch even werken en kon ik het zelf ervaren: met mijn laptop aan mijn telefoon gekoppeld was de verbinding net zo snel als op de zaak. Kortom: we zijn heel tevreden!’
Meer weten over connectiviteit?
Download de whitepaperAdvies op maat
Heb je een vraag of behoefte aan deskundig advies? Laat het ons weten. Onze specialisten staan voor je klaar.
