TLN en Venéco

Gestroomlijnde IT-omgeving biedt meer werkplezier

Flexibel werken in de cloud

Gestroomlijnde IT-omgeving biedt TLN meer werkplezier

Om de eigen ambities te realiseren en te voldoen aan de eisen van buiten, was Transport en Logistiek Nederland op zoek naar een nieuwe IT-partner. Door samen met Venéco over te stappen naar werken in de cloud met hun 365 Workspace kon de organisatie veilig de digitaliseringsslag maken. Precies op tijd werden organisatie en medewerkers klaargestoomd. ‘En dat maakt het werkproces zoveel gestroomlijnder en het werk zoveel plezieriger’, vertelt Rob Mak, Projectmanager ICT bij TLN.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) is dé ondernemersorganisatie voor wegtransportbedrijven en logistiek dienstverleners. Voor haar 5.000 leden werkt TLN in Nederland en Europa aan een gunstig ondernemersklimaat. De organisatie zelf telt ongeveer 90 medewerkers die begin 2020 volledig overstapten op werken in de cloud met de 365 Workspace van Venéco.

Productieverlies gedaald

‘De voordelen zijn talrijk en dagelijks zichtbaar’, begint Mak. ‘Een groot aantal TLN- teamleden werkt buiten kantoor. Nu kunnen ze dat ook echt altijd en overal. Alles is snel en gemakkelijk toegankelijk in de cloud en toch absoluut veilig. Laptop openklappen, inloggen en je kunt aan de slag. Alle programma’s zijn altijd up-to-date, je kunt bestanden real-time aanpassen, opslaan en met elkaar delen; gebruiksvriendelijk, minder complex en minder foutgevoelig. Het scheelt bovendien enorm veel ‘wachttijd’ en frustratie! Het productieverlies is significant gedaald en het werkplezier is zichtbaar gestegen. Er is ondersteuning en het beheer van alle devices doen we op afstand. Dit alles sluit uitstekend aan op de bedrijfsstrategie van TLN en de noodzaak om (nog) meer op afstand te werken.’

Uitdagend voorstel

De oude IT-omgeving van TLN voldeed niet meer aan de wensen en eisen. De verbinding was niet stabiel. Het inloggen via VPN werkte niet feilloos en TLN had behoefte aan meer ondersteuning. Mak: ‘Daarom stelden we een ‘Request for Proposal’ op voor een nieuwe IT-partner. Meerdere partijen reageerden, maar Venéco daagde ons uit met hun voorstel. Ze hadden een realistische offerte en goede voorwaarden, tikten de meeste vinkjes af op ons eisenlijstje én er was meteen een klik. Ook de communicatie verliep soepel en helder.’

Waterdicht pakket

Venéco nam eerst het beheer van de oude IT-omgeving over en bouwde daarnaast een gloednieuwe omgeving voor en mét TLN. Mak: ‘We werkten hierbij echt naast elkaar, met korte lijnen. Er was veel kennisuitwisseling. Wij hadden best wel strakke eisen, vooral rond de beveiliging; het moest allemaal voldoen aan de governance en security rondom GDPR/AVG en ISO 27001. We wilden echt dat er alles aan gedaan werd om te voorkomen dat TLN op de een of andere manier imagoschade zou oplopen. Met de juiste implementaties, training, technische procedures en verzekeringen heeft Venéco het allemaal waterdicht ingericht.’

Veelomvattende ondersteuning

Het voorstel van Venéco betekende voor TLN een flinke digitaliseringsslag. Maar met Workspace 365 is de organisatie nu klaar voor de toekomst. Mak: ‘Tegelijk is het niet zo’n ver-van-mijn-bed-show dat collega’s er niet aan kunnen wennen. Het voelde wel even als een sprong in het diepe, maar Venéco hielp ons bovenblijven.’ De implementatie was nog maar net klaar toen corona om de hoek kwam kijken en iedereen verplicht thuis kwam te werken. Teams werd de nieuwe standaard en bood eindeloos veel mogelijkheden. Met ondersteuning van Venéco had iedereen de basis van de applicaties en van Teams aardig snel onder de knie. Mak: ‘Teams heeft ontzettend geholpen de teamspirit en samenwerking vast te houden. Waar nodig stond de helpdesk van Venéco voor ons klaar. En na de eerste lock down kwamen we met een training allemaal op hetzelfde kennisniveau.’

Rust en vertrouwen

‘Voorheen kreeg ik wel tientallen mails per dag, met bijlages, in een mailstring. Bestanden in de mail en op de server hadden vaak verschillende versies. Dat was verre van ideaal. Nu is alles makkelijker en efficiënter. Maar dan moet je dat wel in de hele organisatie op dezelfde manier doen’, zegt Mak. En hij besluit: ‘In de wereld van Microsoft 365 is zoveel mogelijk, dat afspraken over het ‘hoe’ wel noodzakelijk is. Kanaliseren en standaardiseren is de volgende stap. Met Teams als centrale startomgeving voor communicatie en delen. Venéco helpt ons om binnen de gekozen applicaties alles eruit te halen wat erin zit en dit voor ieder team-onderdeel naar wens in te richten. Daarnaast houdt Venéco iedereen scherp met periodieke Security Awareness-trainingen. Ook qua organisatie matchen we goed. Venéco snapt ons en dat geeft veel rust en vertrouwen.’

Meer weten?

Neem contact op!

0174 – 615 415
sales@veneco.nl

“Zorgeloos samenwerken met Office 365 in de cloud!”

Flexibel inspelen op de toekomst

Visies, meningen, ideeën

Laat je inspireren!

Nieuwsbrief, mailings, app

Laten we contact houden!

Meld u aan of download de app

Venéco deelt graag haar kennis. Op de hoogte blijven? Enkele keren per jaar versturen we een nieuwsbrief. Bovendien brengt de gratis Venéco Service App acute storingen als eerste.

Nieuwsbrief, mailings, app

Laten we contact houden!

Meld u aan of download de app